Torsdag 26 oktober

Mitt i natten, klockan kvart över tre, kom Stefan och Rose-Marie och hämtade oss.
Strax efter klockan fyra var vi framme i Vänersborg där vi fick vänta på bussen.
Vi fick bra platser långt fram i bussen men bussen var långt ifrån fullsatt.

Första stoppet för att hämta upp fler resenärer var Trollhättan. Sedan åkte vi via Lilla Edet, Backamo och gamla E6an till Spekeröd där några skulle gå på. Vid slakthuset i Göteborg var sista stoppet för påstigande resenärer.

Vid slakthuset

Vi stannade och åt frukost på Björkäng och åkte sedan ner till Helsingborg där vi tog färjan över till Helsingör.

På färjan Rödby-Puttgarden åt vi en rejäl lunch och i Tyskland kördes vi till Calles. Det var en affär med alkoholvaror.

Busschauffören Erik hjälpte oss att packa

in det vi köpt på Calles.

Resan genom Tyskland gick bra utan några större köer och vi var framme vid hotellet i Bremen vid 19-tiden.

V
Incheckning på hotellet

Vi fick vänta en kort stund på att få våra rum och alla resenärerna spreds ut på hela hotellet. Stefan och Rose-Marie fick rum på andra våningen och vi fick rum på tredje. Vi hade hoppats på att få rummen bredvid varandra.

Efter att vi fått våra rum, gick vi fyra till festplatsen som vi kom till genom att gå genom järnvägsstationen. Där vimlade det av folk som skulle roa sig. Festplatsen var ett gigantiskt tivoli med massor av åkattraktioner och massor av stånd där det såldes mat. Lampor som blinkade starkt i alla färger och ett herrans oväsen. Som tur var så hade vi inte köpt biljetter till något öltält då det var massor av folk där och bara diskomusik. Vi köpte korv i bröd och gick sedan till vårt rum, där vi tog några öl som vi köpt på tillbakavägen.
Kvällen blev inte sen då vi haft en lång resa och var trötta.

Fredag 27
 oktober

Vi åt en god frukost i matsalen och klockan tio samlades vi i receptionen för en guidad rundvandring i centrum.

Guiden som vi hade, heter Kristina och är helt underbar och bra påläst.

Mitt i gatan stod några grisar och en svinaherde.
Det sägs att man ska klappa nosen på någon av dem, det betyder lycka.

Stadsmusikanterna är en saga av bröderna Grimm. Sagan handlar om en åsna, en hund, en katt och en tupp.
Kristina berättade sagan kortfattat och att, om man tog tag i båda frambenen på åsnan, så betyder det tur och att man kommer att komma tillbaka till Bremen igen. Det gjorde det även om man strök åsnan på nosen.

På ett torg stod Rolandstatyn och Kristina berättade historien om Roland.

Enligt tradition ska den som polerar statyns knä med handen återvända till Bremen.

Rolandstatyn är en symbol för stadsrättigheter. De föreställer en upprätt stående riddare med blottat svärd.

På samma torg finns en brunn och om man lägger ner pengar i den så hör man ett djurläte från någon av stadsmusikanterna.

Vi fortsatte vandringen till en stadsdel med historiska gamla tegelhus.

Stadsvandringen avslutades i Schnoor som var en gammal stadsdel som bevarats, därefter fick vi gå på egen hand.

Vi vet inte om man skulle gnida något på den här statyn, det sa guiden inget om!