Norgeresan 1 - 6 juli 1984

Söndag 1. Det hade regnat hela veckan och vi väntade bara på fint väder. Vi lämnade barnen på Öxnäs kl 19.30 efter en trevlig helg med dom. Åkte hem för vi hade glömt låsa ytterdörren. Tog samtidigt med oss våra kuddar, resten hade vi packat. I Ed tankade vi fullt (30 kr), ca 8 liter, bensinen är ju så dyr i Norge. Vi har med oss två reservdunkar, en på 20 liter och en på 5.

Det kom häftiga regnskurar på vägen mot Oslo och en gång såg vi regnbågen. Kl 23 var vi framme på campingen som låg högt över Oslo. Kassan var stängd så jag lämnade mitt STF-kort som säkerhet. Det var massor av tält och blött så det plaskade i gräset. Vi satte upp vårt tält "Keb II", gick en runda på campingen och la oss kl 24.

Måndag 2 Vaknade kl 6 av att grannen lyssnade på nyheterna på radio, somnade om och sov till kl 8, stod upp halv 9. Sovit dåligt, jag är inte van vid liggunderlag och sovsäck. Vi åt frukost, packade, betalade och åkte vid 10-tiden. Vi letade efter parkering vid stationen i Oslo men där var fullt men vi hittade en så småningom. Gick till posten och växlade in pengar till norska (400 kr). Köpte godis för 35 Nkr i en affär och köpte sen bröd och bullar.

Åkte från Oslo vid 12-tiden. Åkte genom Drammen och Kongsberg innan vi stannade vid en fin rastplats vid en älv. Åt middag, kalops som vi lagade och åt av i söndags, potatis och vitkål. Stannade vid en kiosk och köpte Drammenis (Luxuspinne). På vägen mot Geilo kom det några regnskurar, annars var det fint och vi fortsatte över Hardangervidda. Vi åkte upp på en utsikt vid Vöringsfossen men det kom en regnskur så vi åkte igen. Kurvorna ovanför Måbodalen är snart ett minne blott det var vägarbete där och det sprängdes en hel del.

I Eidsfjord frågade vi efter hytta men det var fullt. Vi åkte en bit tillbaka och där fanns det plats. Vi fick välja hytta och tog nr 1. Det var en trebädds som kostade 70 nkr. Vi var helt ensamma där men det fanns ingen dusch, den var inte färdig än. Åt kvällsmat, smörgås och pratade om rådet vi fick på Texacotappen om att gå från Hjölmo och söderut i stället för Sima och norrut. Åkte upp till Kjeåsen och såg oss omkring. Tunneln var kuslig att åka i. Det var mycket som var förändrat där så vi gick upp bland kullarna och tittade. Åkte ner till Saimadalen och Åkte en bit innan vi vände tillbaks till hyttan. La oss kl 23.

Tisdag 3. Vaknade 10 i 9, sovit gott, Åt frukost, packade, tvättade håret och åkte in till Eidsfjord. Köpte karta och kort på turistinformationen, skrev korten och åkte sen mot Hjölmodal vid 11-tiden.

Vägen upp var slingrig och krokig men ack så vacker. Det är vägarbete på vägen, dom breddar bitvis och förstärker. När vi kommit längst upp gick det inte att parkera för dom sprängde för att göra vägen längre. Vi fick åka tillbaka en liten bit och klämma in bilen vid vägkanten.

12.10 började vi gå, men fick strax stanna för att ta av jackor, det var ju så varmt och soligt. Det gick uppför och uppför med en underbar utsikt. Stannade och åt middag vid 13.30-tiden. Dillkött och makaroner, knäckebröd och vatten.  Vi gick uppför ett tag till sen bar det utför mot Viveli och forsarna. Vi tog en rast vid bron mot Viveli, vi gick inte över utan fortsatte söderut, följde en mindre fors snett österut och fyllde våra vattenflaskor. rastade vid en vägvisare kl 18.15 och åt fruktsoppa och mandelbiskvier.