Dag 1  2  3  4  5  6  7  8

Turkiet 2011

Onsdag 2/11.
 Vi väcktes av väckarklockan tio över ett. Jonathan och Josefin har inte ens gått och lagt sig men Birgit och jag har sovit i ca fyra timmar. Vi åt ingen frukost utan packade det sista och körde hemifrån kvart i två. Det duggregnade och var milt, jag körde i drygt 90 hela vägen till Härryda. Det tog exakt två timmar och vi var framme kvart i fyra. I Härryda lämnade vi bilen och blev körda till flygplatsen.

Monica och Rune

Kön till incheckningen.
Vi var på flygplatsen klockan fyra men incheckningen börjar inte förrän halv fem. Vi hamnade först i kön tillsammans med ett trevligt par från Göteborg, Rune och Monica. De skall göra samma resa som vi men med ett annat bolag så vi åker inte tillsammans. Efter incheckningen fick vi vänta till klockan fem då Forex öppnade och Birgit kunde växla in pengar till turkisk lira.
Klockan sex var det dags att gå ombord och eftersom vi hamnade längst bak så gick vi ombord via bakre ingången. Halv sju gav sig planet iväg och lite efter nio kom matvagnen. Då var det mesta slut i matväg och dessutom tog de betalt för allt. 15€ för några drickor, en bagett och några kex. Det var väldigt trångt i planet men jag lyckades slumra en kort stund.

Halv elva svensk tid landade vi i Antalya med ett stort skutt. Ja, planet damp i marken och studsade upp rejält för att sen slå i marken igen. Jag har aldrig varit med om en så dålig landning tidigare. Efter att vi passerar passkontrollen och fått våra väskor blev vi hänvisade till buss 253. Innan bussen körde hann vi säga hejdå till Rune och Monica som åkte med buss 251.

Guiden hälsade oss välkomna.
Guiden som vi fick var turkisk och engelsktalande, vi var lovade svensktalande guide men han var mycket trevlig och kunnig och gjorde sitt bästa. Efter en timmas resa var vi framme i Kemar och hotell Sensimar som tidigare hette Turkiz.

Vi fick våra rum och bärare bar upp våra väskor. När vi fick väskorna stod bäraren kvar och väntade på dricks. Han ville bara ha svenska pengar men inte mynt. Han fick en tjuga men såg inte nöjd ut.

Birgit köpte några yoghurt som vi åt.

Halv tre var det informationsmöte i en möteslokal i källarplan. Där blev det rena kalabaliken. Vi hade tydligen fått olika erbjudanden i olika broschyrer. Guiden ville sälja ett helt paket med luncher, middagar, inträden m.m. för ca 2000 kronor per person.

Han påstod att man inte kunde äta någon mat utanför hotellet på kvällarna under resan och på hotellen skulle en kvällsbuffé kosta mellan 20 och 25 €.  Han har väl provision.

Birgit diskuterar upplägget med guiden.

Hotellet.

Tjeckiska läckerheter.
Efteråt gick Birgit och Josefin till stranden bakom hotellet och badade. Jonathan och jag gick i centrum av Kemer och såg på affärer. Vi köpte en ask turkiska läckerheter. På kvällen gick vi till en restaurang nära hotellet och åt pizza. Det var en upplevelse då det var så annorlunda mot i Sverige.

Först fick vi ett salladsfat med dipsåser till. Sedan fick vi ett stort bröd som var fyllt med luft. Brödet blev alldeles platt när vi skar det, men gott var det.

Efter maten gick Jonathan till hotellet medan vi andra gick och såg i affärer. Josefin ville se på skor (Converse) och försäljarna var roliga då de gjorde allt för att sälja. De kunde några ord på svenska såsom: Hur mår du, tjenare, m.m. På hotellet spelade vi kort en stund innan vi la oss tidigt då vi var trötta.