World Scout
Jamboree

Skolflickor kom som volontärer.

Måndag 3/8.

Vaknade kvart i sex, jag har sovit gott och känner mig utsövd. Ulf och jag hade stämt träff utanför matsalen och vi åt gemensam frukost. Det är hett ute och det kommer att bli en varm dag i dag också.

Jag gick till tältet och packade ner lunchpaketet i gula ryggsäcken och gick till Domen där jag satte mig i skuggan och slappade.

Här får flickorna sina uppgifter.

Ulf och schweiziska kor.

Vid tiotiden träffades Ulf och jag igen. Vi gick en tur till svenska kontingenttältet och sedan till platsen mitt på stora parkeringen där alla bussar utgår ifrån.

Det var lång kö till bussen och helt oorganiserat. Det verkade som om man kund ansluta sig i kör när och var som helst, så vi kom inte med första bussen som kom.

En gata i Shin Yamaguchi.
Vi bestämde oss för att ta en taxi i stället. En dam kom och frågade om hon fick vara med och dela på taxin och det fick hon så klart. Hon heter Ann-Louise och var mycket trevlig.

Taxin körde oss till stationen i Shin Yamaguchi och vi tog oss över till andra sidan av järnvägen via en gångbro.

Bangården i Shin Yamaguchi

Vi gick till en stor mataffär och sedan till några småaffärer. Ann-Louise köpte skor då hon hade skoskav, annars blev inget köpt.

Vi åt på en liten restaurang och tog sedan bussen tillbaka till lägret där jag gick till sjukan och fick omplåstrat en tå som jag fått en blåsa på.

I en stor mataffär ....

.... fanns det kött, ....

... det fanns också räkor ....

... och frukter

Vi åt på en liten restaurang

Vatten fick vi i stora whiskey-stop

Vi åt god mat, friterad kyckling.

Karta över Shin Yamaguchi
Det blev en sväng till jobbtältet och lite prat med de som jobbade nu. På kvällen gick jag runt Domen och fotograferade och var uppe på kullen norr om Domen. Jag la mig tidigt, redan klockan nio.

En annorlunda staty

Utsikt mot väster, observera de två cikadorna som flyger i högra halvan av bilden.

På kvällen gick jag upp på en kulle och fotograferade.