Resan till
Matsumoto

Ulrika väljer frukost, kan det bli kaffe ?

Söndag 9/8.

Vi sov till halv fem och flyttade sedan in på stationen som hade öppnat. Där satt vi och väntade på att nästa tåg skulle ta oss till Shin Osaka. Tio över sex gick tåget och vi var framme kvart i åtta.

Vi tog en fika på stående fot och kvart över åtta satt vi på tåget mot Nagoya.

Vi satt på stationen och väntade på tåget.

Tågen som vi hittills åkt hade gått mycket fort men hade ändå stannat vid nästan varje station.

Biljettkontrollanten kom in i vår vagn i sin prydliga uniform, ropade något och bugade mycket strikt och artigt innan han började kontrollera biljetterna.

Vi var framme i Nagoya halv tio, tågbyte till ett enklare tåg mot Matsumoto.

En elegant väktare.

Väl framme i Matsumoto ska vi hitta hotellet också.

Tåget avgick klockan tio och det blev fullsatt med en gång. Ulrika och jag hamnade tillsammans och Monika satt några platser från oss.

Vi åkte i en dalgång med höga berg på båda sidorna och åkte genom många tunnlar. Tågen höll hög hastighet och det var långt mellan stoppen så det gick undan.

Monika frågar en dam om vägen

Sömnbristen gjorde sig påmind och det skulle vara skönt med en riktig säng nu. Jag såg att Ulrika somnade, sedan blev jag väckt av Monika då tåget närmade sig Matsumoto, jag hade sovit en stund.

Klockan tio över tolv var vi framme och gick till hotellet, det gick på en kvart.

Rummen var inte klara så vi lämnade våra packningar och gick till McDonalds och åt. Det var den vanliga skräpmaten.

Rummen var inte klara men vi fick skriva in oss.

Ett skyltfönster med "leksaker".
Undra vem som köper sådana!

Nu fick vi checka in.

Vi strosade omkring på stan och var på ett varuhus med en hobbyavdelning i en hel våning. Jag letade efter en Caterham bilmodell men fann ingen, tyvärr.

Strax efter klockan två var vi tillbaka på hotellet och checkade in. Vi bestämde oss för att träffas klockan fem i receptionen och som tur var så vaknade jag klockan halv fem.

Vi såg ett litet tempel.

Då visste jag inte var jag var. Jag tog en snabbdusch och tog sedan hissen ner till receptionen. Där fick jag vänta till halv sex då damerna hade slumrat till rejält.

Vi gick en promenad på stan och såg på ett litet tempel. Vi fann en liten restaurang som verkade trevlig men tyvärr så var det fullt där men vi var välkomna tillbaka om en halvtimma. Klockan åtta var vi tillbaka och fick ett bord direkt.

Vi gjorde vår beställning och fick sedan grilla vårt kött själva över glöd i en grill som var infälld i bordet.

Det smakade mycket gott och vi hade en trevlig kväll. Det är 30grader varmt ute nu på kvällen.
Vi gick tillbaka till hotellet och halv elva kom ungdomarna och överraskade oss. La mig klockan elva.

En nudelbagare.

På en turistbyrå fick vi tips om utfärder.

Vi fann en liten restaurang som verkade trevlig.

Vi grillade själva vårt kött.

På kvällen kom ungdomarna till hotellet.