Tokyo

Jag lämnade in mitt bagage.

Lördag 15/8.

Vaknade kvart i sju och var utsövd. Killarna sov ännu men jag började att packa. Klockan åtta tog jag hissen ner till receptionen där jag lämnade in mitt bagage.

Det skulle med till Narita flygplats när bussen går klockan fyra. Jag tog monorailen till U2, lyckades att leta upp tunnelbanan till Asakusa.

Nu tog jag rätt monorail.

En av Tokyos största turistattraktioner, en gata med massor av småbutiker och ett tempel.

Det var inte svårt att hitta vägen till templet då det kryllade av turister som skulle dit. På väg genom alla stånden köpte jag en manlig kimono till Jonathan.

Jag såg på templet och dess omgivning men det var inget märkvärdigt, bara en massa folk, jag var väl tempeltrött.

På väg tillbaka köpte jag kakor till Birgit som bakades i stånden och de var speciella. Jag hade gått och funderat på kimonon jag köpte till Jonathan och jag tyckte att den var snygg så jag bestämde mig, jag köper en till mig själv.

Mitt bland allt folket fanns en plats där man kunde tända en rökelsesticka.

Inne i templet kunde man tända ett ljus och det var det många som gjorde.

Det fanns många små byggnader i parken.

Takmålning i templet.

Isbilen kom och mannen sågar ut en bit is som skall levereras till en affär.

Ett nöjesfält mitt bland alla husen.

En man tillverkar små kakor.

Bitar av bläckfisk

En svensk patrull.

Jag gick ned till floden för att ta en båt tillbaka. På väg dit passade jag på att äta på Burger King. Vid biljettförsäljningen för båtarna fick jag reda på att det var fullsatt på båten som skulle passa mig. Det gick en senare men då var det tveksamt att jag skulle hinna fram i tid för att komma med bussen till flygplatsen.

Det var en bit att gå tillbaka till Asakusa linjens tunnelbana och svårt att hitta då det fanns många olika tunnelbaneföretag med olika stationer i Asakusa. Jag kom på rätt tunnelbana men åkte en station för långt så jag fick åka tillbaka till Shimbashi.

Här frågade jag en äldre man som städade om hur jag hittar till Monorailen. Han kunde inte ett ord engelska men lyckades ändå förklara att jag skulle ta en hiss upp till monorailen.

Balanskonster.

Jag tog monorailen till U7 och där lämnade jag det jag handlat i väskinlämningen på hotellet. Eftermiddagen tillbringade jag i omgivningarna runt hotellet.

Det kryllade av folk överallt, jag gick längs vattnet och fotograferade och gick i olika köpcentra men köpte inget. Halv fyra var jag tillbaka på hotellet och träffade de andra. Klockan fyra åkte vi iväg med bussen mot Narita.

Nu kommer bussen som skall köra till flygplatsen.

Väntar vi på att få checka in.

Det tog en timma att komma till terminal två. Där letade jag upp fraktfirman och hämtade ut väskan med tält, sovsäck m.m. som jag lämnat in på lägret. När väskan var hämtad gick jag till ett Starbucks Coffee och köpte en sådan där god chokladkaka som jag njöt av en god stund.

Det blev rörigt med incheckningen då vi skulle checka in vid en speciell disk för grupper. Efter mycket köande och snurrande så gick vi genom säkerhetskontrollen. Jag hade lite yen kvar som jag ville bli av med men fann inget av intresse att köpa.

Jag köpte en flaska vatten och en flaska juice och passade samtidigt på att växla mynten mot sedlar, de kan jag växla in i Sverige, nu har jag bara småpengar kvar.

Strax före klockan åtta tog jag mig till gate 93 och fick vänta till 20 över nio innan vi fick gå ombord. Jag hamnade på rad 40 mycket långt bak och strax före tio backade planet ut och körde länge innan det kom till rätt startbana. Vi lyfte halv elva.

Mat serverades när vi kommit upp på rätt höjd. Det var kallt i planet så alla hade filtar på sig. Jag såg delar av en film och sov en del. Så gott som alla sov, efter sömnen serverades frukost och vi landade i Qatar kvart i tre på natten lokal tid.

Det tar ett tag att komma på plats.

Qatars flygplats.

Vi passerade säkerhetskontrollen och strosade runt på flygplatsen men det var inget nytt sedan sist. Vi låg på golvet i gate C25 och väntade på att klockan skulle bli 20 över så vi kunde gå ombord.

En timma senare backade planet ut och en halvtimma senare lyfte vi. Jag bytte bort min plats så att Josefin fick sitta med några kompisar.

Vi väntar på att få gå ombord.

Söndag 16/8.

Frukost serverades och jag växlade mellan sömn och att läsa i en bok. Efter landningen på Kastrup fick vi vänta på våra väskor. Tågbiljetter måste ordnas så det blev ett hastigt farväl av Ulrika, Monika och Erik innan vi gick till biljettmaskinerna.

Det krånglade för oss så vi fick lösa biljett till Malmö så vi kom med tåget. På tåget löste Omid biljetter för oss så vi kom vidare. I Göteborg lämnade Omid oss och vi fortsatte till Öxnered där Birgit mötte oss.