På väg från parkeringen till Landvetters flygterminal

USA 2003
4juli  5juli  6juli  7juli  8juli  9juli  10juli

11juli  12juli  13juli  14juli  15juli  16juli  17juli

18juli  19juli  20juli  21juli  22juli  23juli  24juli

Tillbaka till resesidan

Denna berättelse är min dagbok som jag skrev under vår resa i USA. Texten är helt oförändrad, d.v.s. inget är borttaget.
Under resans gång hade jag problem med mina ben som svullnade av soleksem, tror jag.

Dessutom hade vi alla ont av tidsförskjutningen och låg ofta vakna på nätterna. Jag hade förberett med köp av "lätta" sömntabletter som vi tog då vi inte kunde sova. Sömnproblemet hade vi i ca en vecka efter att vi kommit hem.

Flygplanet till Amsterdam

Fredag 4 Juli

Vaknade klockan 4,30 och packade ner sånt jag glömt att packa (dosa till Internetbank, anteckningsbok m.m.). Birgit var också vaken. La oss och försökte sova men det gick inte. Klockan 6,30 stod vi upp, barnen vaknade och vi åt frukost, ananas & yoghurt.
Gick ut på Internet och kollade den nya e-postadressen: frissenisse#hotmail.com. Judy och Jerry hade svarat på vårt mejl och vi fick deras telefon­nummer. Sände ett mejl till Jeanette. 10 i åtta åkte vi hemifrån.

Flygplanet från Amsterdam till USA
Klockan 10 var vi på Landvetter och parkerade på långtidsparkering. Vi checkade in med 3 väskor och fick veta att det bara var 2 platser reserverade för oss på flyget från Amsterdam till USA. Vi ska få de andra platserna när vi kommer till Amsterdam. I väntan på att få gå ombord fikade vi och köpte nytt batteri till Josefins kamera. 11,50 bar det iväg mot Amsterdam. Vi blev serverade kycklingmacka eller ostmacka och dricka och resan gick bra men Josefin var höjdrädd.

I Amsterdam, som vi kom tidigt till, klockan 13, fick vi skynda genom terminalen men passkontrollen mitt i terminalen tog tid då vi fick stå i lång kö. Vi hade landat på D och skulle till E8. Vid E8 fick vi gå före i kön då vi var en barnfamilj. Här var det en noggrann säkerhetskontroll och vi blev utfrågade om hur många väskor vi hade checkat in, vem som packat dom, vad vi hade med oss m.m. Vi fick våra biljetter men fick sitta på två olika ställen i planet.

På flygplanet
Planet var försenat då det fattades passagerare och vi fick vänta. Vi lyfte klockan 15 från Amsterdam och flyger Nortwest Airlines. Färden gick över Storbritannien och vi blev serverade äpplejos och korta ”saltapinnar”. En stund senare fick vi mat. Vi fick välja mellan lasagne och biff. Jonathan tog lasagne och jag tog biff men vi bytte. Jonathan drack Pepsi och jag tog vin. Efter maten var det dags att sova. Jag tog ett sömnpiller och seglade bort i en annan värld. Jonathan väckte mig klockan 21, han trodde att vi skulle landa men vi hade två timmar kvar. Vi blev serverade dricka och pizza, glass till efterrätt. Klockan 17 lokal tid (23 svensk tid) landade vi i Detroit.

I Detroit i väntan på nästa plan

Vi blev utfrågade i passkontrollen innan vi hämtade väskorna. Vid nästa väskinlämning var det hård kontroll. Jag fick lämna koden till ”min” väska så att de kunde undersöka den. Själv blev jag också grundligt genomsökt. Först skulle vi åka från gate 51, sedan ändrades det till gate 61.

Det var förseningar så Jonathan och jag gick i affärer. Det märktes tydligt att Detroit är en bilstad då de flesta affärerna har tema om bilar och säljer saker som har med bilar att göra. Ny gate, 71. Nu kanske planet går 20,30, den tid som vi skulle ha varit framme.

Vi väntade och väntade, så, äntligen kom planet. Sen väntade vi på att få gå ombord, då var klockan 8,30. Väntan igen. Fem minuter före 21 taxade vi ut. Vi fick förfriskningar på planet. En kvinna bredvid mig, flyttade längre bak i planet så jag fick tre sitsar för mig själv och kunde lägga mig och sova en stund. Före landning kunde jag se ett flertal fyrverkerier och vi landade i Denver 5,25 svensk tid.Nu är klockan 23,40 (7,40 svensk tid) och vi skall lägga oss, äntligen.

Från flyget fick vi åka ett förarlöst tåg till huvudterminalen, sen fick vi gå genom terminalen till väskutlämningen där vi fick vänta. När vi fått väskorna försökte vi leta oss ut till hotellshuttlen men gick helt fel. Efter över en halvtimmas väntan vid buss­terminalen för hotell­bussar kom det en man i en van och hjälpte oss med skjuts till hotellet. Där fick vi veta att vi skulle ringa för att få en shuttel till hotellet. Nu är vi genomtrötta och ska lägga oss.

I Detroit i väntan på nästa plan

Nu väntar vi på bussen till hotellet